Raylı Sistemler Teknolojisi Alanı
ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ
Günümüzde ulaşım, insanların en önemli sorunu hâline gelmiştir. Özellikle büyük kentlerde yaşayan insanlar her gün bu sorunla daha fazla karşılaşmaktadırlar. Hızlı kentleşme, yoğun nüfus artışı, hava kirliliği ve enerji sıkıntısı gibi büyük sorunlar, ulaşımda raylı sisteme geçişi zorunlu hâle getirmiştir.
Raylı sistem taşımacılığı, yatırım maliyetleri yüksek olmakla birlikte, işletme maliyetleri karayolu taşımacılığına göre daha düşüktür. Ayrıca kaza riskleri, enerji tüketimi, trafik sıkışıklığı ve personel istihdamı kara yolu taşımacılığına göre daha azdır. Bununla birlikte raylı sistem taşıma kapasitesi, karayolu taşımacılığına göre çok daha yüksektir. Bütün bu şartlar günümüzde raylı taşımacılığın yaygınlaşmasını hızlandırmıştır. Türkiye'de şehir içi raylı sistem 116 yıl önce başlamıştır. 1955 yılına gelindiğinde İstanbul'daki raylı sistemin toplam uzunluğu 130 km'ye ulaşmış fakat daha sonra politik sebeplerle tüm raylı sistem sökülerek, kara yolu taşımacılığına geçilmiştir.
Hâlen İstanbul'da 32 km hafif raylı, 75 km TCDD banliyö ve 8 km Taksim Metrosu olmak üzere toplam 115 km'lik şehir içi raylı yolcu taşıma sistemi vardır. İzmir'de l0 km, Ankara'da 24 km, Konya'da 18 km, Bursa'da 18 km ve Eskişehir 15 km aktif raylı sistem mevcut olup, Ankara, İstanbul, Kayseri ve Adana'da yeni hat çalışmaları devam etmektedir.
ALANIN ALTINDA YER ALAN DALLAR
· Raylı Sistemler Teknolojisi - Elektrik Elektronik
· Raylı Sistemler Teknolojisi - Makine
RAYLI SİSTEMLER TEKNOLOJİSİ MAKİNE
Tanımı
Raylı sistem makinecisi, raylı sistem araçlarının bakım ve onarımını yapan, kontrol eden, arıza tespitlerini yapan ve servise hazırlayan nitelikli kişidir.
Görevleri
· Teknik resim çizimi yapmak.
· Temel elektrik elektronik ve el işlemleri yapmak.
· Bilgisayar destekli çizim yapmak.
· Raylı sistem teknolojisini bilmek.
· Hidrolik ve pnömatik sistemlerin bakım ve onarımını yapmak.
· Makine parçalarının dayanım hesaplarını yapmak.
· Dizel motorların genel kontrolü bakım ve onarımını yapmak.
· Raylı sistem araçlarının bakım ve onarımını yapmak.
· Taşıt üzerindeki elektrik yardımcı ünitelerinin bakım ve onarımını yapmak.
· Taşıt üzerindeki enerji temin ve dağıtım ünitelerinin bakım ve onarımını yapmak.
· Mesleki gelişimle ilgili faaliyetlere katılmaktır.
·
RAYLI SİSTEMLER TEKNOLOJİSİ ELEKTRİK-ELEKTRONİK
Tanımı
Raylı sistem elektrik-elektronik teknisyeni, raylı sistemler katener ve sinyal sistemlerinin kontrol, bakım, onarımını yapan ve sistemi her zaman aktif halde tutan nitelikli kişidir.
Görevleri
· Teknik resim çizimi yapmak.
· Temel elektrik ve elektronik ve el işlemleri yapmak.
· Bilgisayar destekli çizim yapmak.
· Elektronik analog ve dijital devre işlemlerini yapmak.
· Elektrik makineleri bakım ve onarımını yapmak.
· Elektrik sistemlerinin bakım ve onarımını yapmak.
· Elektronik sistemlerin bakım ve onarımını yapmak.
· Mesleki gelişimle ilgili faaliyetlere katılmaktır.
MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER
Raylı sistem içinde yer alan mesleklerde görev alacak kişilerin mesleğiyle ilgili etik ilkelere göre hareket edebilen, fiziksel ve ruhsal açıdan sağlıklı bir yapıya sahip olan, ilk yardım bilgisi, işçi sağlığı ve iş güvenliği hakkında bilgi sahibi olması gerekmektedir. Raylı sistem yol teknisyeni olmak isteyenlerin; seyahat edebilecek, şantiyelerde çalışabilecek, kar mücadelesi yapabilecek, kaza ve olay mahallinde vb. ağır tabiat şartlarında çalışabilecek durumda, dikkatli ve iş disiplinine uygun hareket edebilen, makine ve teçhizat kullanma becerisine sahip özellikteki kimseler olması gerekir. Raylı sistem taşıt teknisyeni; meslek ahlakına uygun hareket edebilen, dikkatli, düzenli, sabırlı, sorumluluk alabilen ve iş disiplinine sahip nitelikte olmadır. Bu meslek elemanı haberleşme (telsiz, telefon, işaret fişeği v.b) araçları kullanmak durumundadır. Bunun yanında el aletlerini kullanma becerisine sahip olmalıdır.
Raylı sistem elektrik-elektronik teknisyeni; problem çözme becerisine, dinleme ve görsel yeteneğe sahip kişidir. Bunun yanında malzeme bilgisi ve el becerisine de sahip olmalıdır. Raylı sistem işletme-trafik teknisyeni; dikkatli, düzenli, sabırlı, sorumluluk alabilen ve iş disiplinine sahip nitelikte olmadır. Aynı zamanda başarılı bir meslek elemanı olmak için yeniliklere açık olmak, etkili ve güzel konuşmak, güler yüzlü olmak ve insan ilişkilerine özen göstermek gerekmektedir. Bu meslek elemanı iyi bir bilgisayar kullanma bilgisine sahip, bunun yanında trafik işletme sistemlerini, sinyalizasyon, elektrifikasyon, haberleşme (telsiz, telefon, faks vb.) araçları ve sistemleri hakkında genel bilgileri bilmek ve bu araçları da kullanmak durumundadır.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Raylı sistem yol teknisyeni, çoğunlukla açık ortamlarda ve arazilerde çalışırlar. Yol teknisyenleri hareketli olarak çalışmayı seven, dinamik ve takım çalışmasına uygun hareket edebilen, sürekli öğrenmeyi seven, sorumluluk alabilen ve kendini yenileyebilen niteliklere sahip olması gerekir.
Raylı sistem taşıt teknisyeni, genellikle taşıt üzerinde sürücü olarak ya da taşıt veya vagon üzerinde açık havada, atölye vb. yerlerde çalışırlar. Raylı sistem elektrik-elektronik teknisyeni, genellikle arazi ve bina içinde çalışırlar. Raylı sistem işletme-trafik teknisyeni, zamanının çoğunu kapalı ortamda çalışarak geçirir. Bu meslek elemanı trafik işletme sistemlerini ve haberleşme (sinyalizasyon, telsiz, telefon, faks vb.) araçlarını ve sistemlerini kullanırlar.
İŞ BULMA İMKÂNLARI
2004–2005 öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığının TCDD ile yapmış olduğu protokol ile açılan Raylı Sistemler Teknolojisi alanı, yapılan işbirliği sayesinde büyük ölçüde TCDD' nin ihtiyaç duyduğu elamanlar yetişerek bu kurumda iş imkanı bulabileceklerdir. Ayrıca son yıllarda özellikle büyük şehirlerde belediyelerin işletmesinde bulunan hafif raylı sistemler ve tramvay toplu taşıma hat uzunlukları sürekli artmakta ve bu alanda ciddi yatırımlar yapılmaktadır. Raylı sistemler alanından mezun olanlar, belediyelere bağlı bulunan hafif raylı sistemler ve tramvay işletmelerinde çalışabileceği gibi, bu sektöre yeni girmeye başlayan özel kurum ve kuruluşlarda çalışma imkânı bulabilir.
EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI
Akdeniz Bölgemizde ilk defa okulumuzda açılan bu alandan mezun öğrencilere 4. Seviye Raylı Sistem alanında diploma ve meslek dallarında sertifika verilecektir. Modüler programlarla meslek liseleri arasında paralellik sağlandığından dolayı yatay ve dikey geçişler olabilecektir. Bu alanda Meslek yüksek okulunda öncelikle ön lisans seviyesinde eğitim verilmektedir. Ayrıca mezun olan öğrenciler teknik eğitim fakültelerine ve mühendislik fakültelerinde kariyer yapabileceklerdir.
Alan Tanıtım Videosu İçin Tıklayınız.....
ÖN LİSANS PROGRAMLARI RAYLI SİSTEMLER TEKNOLOJİSİ |
ALANI VE TÜM DALLARI
|
İş Sağlığı ve Güvenliği Raylı Sistemler Elektrik ve Elektronik Raylı Sistemler İşletmeciliği Raylı Sistemler Makine Teknolojisi Raylı Sistemler Makinistliği Raylı Sistemler Yol Teknolojisi |
LİSANS PROGRAMLARI RAYLI SİSTEMLER TEKNOLOJİSİ
|
ALANI VE TÜM DALLARI RAYLI SİSTEMLER MEKATRONİK
RAYLI SİSTEMLER YOL |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği (M.T.O.K.) Endüstriyel Tasarım Mühendisliği (M.T.O.K.) Makine Mühendisliği (M.T.O.K.) Mekatronik Mühendisliği (M.T.O.K.) Otomotiv Mühendisliği (M.T.O.K.) İnşaat Mühendisliği (M.T.O.K.) |
TABLO 3B.2 Teknoloji Fakültesi / Sanat ve Tasarım Fakültesi / Turizm Fakültesi Lisans Programları
Teknoloji Fakültelerinin / Sanat ve Tasarım Fakültelerinin / Turizm Fakültelerinin aşağıda yer alan lisans programlarının mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları mezunları için ayrılan
kontenjanlarına (M.T.O.K.), mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olan adaylar öncelikli olarak yerleştirilecektir. Kontenjanların boş kalması
durumunda diğer ortaöğretim kurumlarının diğer alan/dallarından mezun olan adaylar da tercih ettikleri takdirde bu kontenjanlara yerleştirileceklerdir.
TABLO 3C Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumu Mezunlarının Ek Puanları İle Yerleşebilecekleri Ön Lisans Programları
Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının aşağıda belirtilen alan/dallarından mezun olanlar, karşılarında gösterilen yükseköğretim ön lisans programlarına yerleştirilirken, yerleştirme
puanları OBP’nin 0,12 ile çarpılması ve puanlarına eklenmesi suretiyle elde edilecek; ayrıca, yerleştirme puanlarına OBP’nin 0,06 ile çarpılmasıyla elde edilecek ek puanlar katılacaktır.
Özel eğitim meslek okulları veya dengi okullar ile bu okulların programlarının uygulandığı özel eğitim sınıflarında öğrenim görenler, “TABLO 3D Özel Eğitim Mezunlarının Ek Puanları İle
Yerleşebilecekleri Ön Lisans Programları” tablosunda karşılarında gösterilen yükseköğretim ön lisans programlarına ek puanları ile yerleştirileceklerdir.
Bu tablo 2024 YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI SINAVI (YKS) KILAVUZU'NA GÖRE HAZIRLANMIŞTIR.